Om det at læse

Bogudsalg

Jeg elsker bogudsalg og især hos boghandleren, fordi de stadig har flere og sjovere titler end supermarkederne. Det er virkelig en fornøjelse i tre led:

Først studeres kataloget, og det drejer sig ikke bare om at finde de bedste tilbud, men også om at blive mindet om titler, som jeg enten havde glemt eller måske slet ikke kendte eksistensen af. Anmeldelser og forfatterinterviews gør mig interesseret i mange bøger, som jeg alligevel ikke når at få læst, før de rykker ned på den litterære dagsorden. Bogudsalget minder mig om dem og giver oven i købet mulighed for at opleve dem til en billig penge!

Selve udsalget er også fedt. Jeg var i Bøger og Papir her i Nakskov i dag, og der var proppet med mennesker i en overfyldt butik, fordi der også skal være plads til alle de almindelige varer. Med kataloget i hånden jagtes de på forhånd opmærkede bøger, samtidig med at alle de andre værker kan tages i nærmere øjesyn. Som regel falder jeg over noget, der ikke stod på listen hjemmefra. Det var også tilfældet denne gang, selvom det ”kun” blev til Skrumpen fra det ydre rum til oplæsning for børnene.

Men det bedste af det hele er naturligvis at læse bøgerne, og det jeg kan se frem til denne gang er:

 

Torben Jørgensen: Stiftelsen. Det er sjældent at danske historikere bedriver original og banebrydende forskning om forhold, der ikke decideret omhandler Danmark. Det er tilfældet her, hvor en delmængde af holocaust tages under behandling.

 

Herbert Pundik: Det er ikke nok at overleve & Du kan hvis du tør. Erindringer i to bind fra Politikens tidligere chefredaktør, hvor jeg ikke mindst glæder mig til at læse om hans livslange forbindelser til Israel.

 

Marjane Satrapi: Persepolis I. Jeg har tidligere læst hele værket, som er et, jeg meget gerne vil eje. Desværre var bind II ikke med, selvom det var det, der var afbilledet i kataloget. Det må jeg så se at få fingre i på anden vis.

 

Torgny Lindgren: Dorés bibel. Jeg læste Norrlands Akvavit sidste år, og selvom jeg ikke var helt oppe at ringe over den, så vil jeg alligevel gerne kigge lidt nærmere på forfatterskabet.

 

Sjón: Splinten fra Argo. Noget lignende kan siges om Sjón. Her er det bare Skygge-Baldur, jeg læste sidste år.

Midt i kaos kunne jeg ikke finde K.E. Løgstrups ’Den etiske fordring’ og Peter Thygesen: ’Congo – formoder jeg’ men det er jo en god anledning til at besøge boghandleren igen en af de nærmeste dage – som om jeg behøvede en undskyldning for det!

Skriv et svar

