Om det at læse

Årets boghøst – et tilbageblik på årets bedste læseoplevelser

2009 bød på mange store læseoplevelser for mig. Jeg har omtalt en del af dem her på bloggen, men afslutningen af året er jo altid en god lejlighed til at se tingene lidt mere i sammenhæng. Hvad var ’bare’ god underholdning i nuet, og hvad hænger stadig ved?

Overordnet havde jeg den målsætning at læse 100 skønlitterære værker i løbet af 2009. Det nåede jeg lige nøjagtigt. (Jeg er i øjeblikket i gang med nummer 101, ’Neptuns Vinde’ af Fred Vargas, som nok skal blive omtalt senere, for den er god.) Når jeg kigger listen igennem, synes jeg ikke, at ret mange af dem har spildt min tid. Jeg synes også, at jeg har læst bredt: dansk og udenlandsk, gammelt og nyt, romaner og graphic novels – sågar et par skuespil og nogle digtsamlinger.

Nå, lad os komme til det:

Bedste klassiske værk (ældre end 25 år)

1. Knut Hamsun: Sult

2. Leo Tolstoj: Anna Karenina

3. Thomas Mann: Trolddomsbjerget

Jeg læste ingen bedre bog i år end Knut Hamsuns 'Sult'.

Bedste nyere danske værk

1. Carsten Jensen: Vi, de druknede

2. Morten Ramsland: Hundehoved

3. Hanne Richardt Beck: Om så det gælder

Bedste nyere udenlandske værk

1. Per Petterson: Ud og stjæle heste

2. Niccolo Ammaniti: Jeg er ikke bange

3. Philipppe Claudel: Monsieur Linhs lille pige

Bedste graphic novel

1. Posy Simmonds: Gemma Bovery

2. Marjane Satrapi: Persepolis

3. Alan Moore og David Lloyd: V for Vendetta

Bedste krimi/spænding

1. Arne Dahl: Efterskælv

2. Arthur Conan Doyle: Baskervilles hund                               

3. Alistair MacLean: HMS Ulysses

I de fleste kategorier havde jeg heldigvis lyst til at tage meget mere med, end der blev plads til. Undtagelsen var krimi/spænding, som jeg ikke har læst så meget af det sidste år, og hvor udvalget derfor var begrænset, men jeg kan godt stå inde for de værker, der kom på listen. Hvis du skulle mangle lidt inspiration.

Skriv et svar

