Kunst og kultur

Døden er

For en måneds tid siden anmeldte jeg Christel Wiinblads digtsamling ”Min lillebror”, der tog udgangspunkt i den smerte, som hendes lillebror Jannicks selvmordsforsøg medførte, og den store kærlighed, hun følte for ham.

Samtidigt indskrev bogen sig i den ”realistiske” tendens i litteraturen, hvor forfattere meget direkte skriver om deres liv og omgivelser. Det har ført til polemik, fordi de, der omtales i bøgerne, ikke føler, at forfatteren holder sig til sandheden. Det betyder også, at opfattelsen af værket ændrer sig, når læseren lærer mere om den verden, værket beskriver, eller når der sker noget, der sætter det i et nyt lys. Det er netop, hvad der er sket her.

Trods ”Min lillebrors” barske tema er den båret af kærlighed og til en vis grad også af optimisme, fordi selvmordet mislykkedes, og fordi Jannick synes at være kommet videre bl.a. i kraft af udgivelsen af hans musik på en medfølgende cd. Det lys vil jeg ikke kunne genlæse digtene i, for i dag læste jeg i Politiken, at Jannick Wiinblads andet selvmordsforsøg var lykkedes for få dage siden. Christel tog afsked med ham i et gribende og afklaret essay. Måske har hun også selv troet, at kunsten kunne forløse broderen, og at sygdommen som frygten for et monster under sengen ville forsvinde, når den først var set lige i øjnene og kaldt ved sit rette navn.

Kærligheden er en stor og frelsende kraft, men selv den er ikke altid nok, selv succesoplevelser og trøst kan ikke i længden holde en svær psykisk sygdom som skizofreni i ave. Og selvom vi har håbet, lige til vi ikke har det mere, så er det måske heller ikke nok. Jannicks familie har min dybeste medfølelse, og jeg er taknemmelig for, at jeg og alle andre fik lov til at mærke kærligheden, fortvivlelsen og smerten gennem kunsten. Æret være hans minde.

4 thoughts on “Døden er

  1. Flot skrevet. Faldt lige over det ved en “tilfældighed”

    Det er så trist at han har forladt os. Han var virkelig en dejlig personlighed! Han kommer til at blive savnet blandt os som kendte ham. Venner, bands som spillede sammen med ham, familie etc.

    Rest in peace Jannick Wiinblad

  2. Hej Liv,

    Tak for kommentaren. Jeg kender kun Jannick gennem Christels bog, så jeg skal ikke foregøjle, at jeg kender ham personligt eller er berørt på samme måde som dem, der gjorde. Men jeg blev alligevel så rystet over at læse om hans død, at jeg var nødt til at skrive lidt om det.

    Henrik

  3. Hej Henrik
    Jeg sidder i disse dage og mindes Jannick.
    Jeg var en af de heldige som kendte Jannick. Han var en god og nær ven i mange år. Når jeg tænker på ham, fornemmer jeg hans bløde ydmyge kram.
    Christels kærlighed til ham er så smuk og oprigtig.
    Jeg kan kun anbefale hendes digtsamling. Den er så ren og giver et indblik i Jannick. Et ubeskriveligt menneske. Så kompliceret og sær og alligevel så hjertevarm, ærlig og ydmyg.

    Det gør mig både trist og glad når vi når denne tid hvor tankerne automatisk kredser om Jannick. Sådan helt intensivt i April. Jeg tænker tilbage på hans begravelse, alle de venner som var samlet for at give ham et kærligt farvel. Christels oplæsning som fik mine tåre til at trille stille. “mother sparrows” sang i kirken, hvor jeg brød hulkende i gråd – for der manglede noget. Der manglede Jannick. Men det var så smukt.

    Nu fik jeg mine tanker ud i verden.
    Jeg ønsker jer alle en smuk sommer.

  4. Hej Ehs,
    Tak for din kommentar. Det er godt at høre, at Jannicks venner stadig mindes og savner ham.

    Du ønskes også en god sommer. Lige nu, hvor jeg kigger ud på den blå himmel og det blomstrende blommetræ i haven er det let at tro på, at det ønske nok skal gå i opfyldelse.

    Henrik

    PS Selvom det efterhånden er et par år siden jeg læste Christels digte, så kan jeg stadig tydeligt huske stemningen og smerten i dem – Min lillebror er med andre ord stadig anbefalelsesværdig.

Skriv et svar

