Anmeldelser · Kunst og kultur · Lyrik

Kan man digte om selvmord? – Ja!

images3

 
Jeg læser sjældent digte – jeg er typen, der er for åndeligt doven til at gøre det og så intellektuelt prætentiøs, at jeg synes, jeg burde gøre det – men med Christel Wiinblads digtsamling ’Min lillebror’ fra sidste år gjorde jeg en undtagelse. Dels fik den rosende omtale, dels pirrede emnet min nysgerrighed. Hun skriver nemlig om sin lillebrors selvmordsforsøg i 2006, og det gør både bogen interessant som eksempel på den selvbiografiske tendens i litteraturen, og fordi det burde være umuligt at skrive smukt om noget så sørgeligt.

 

Men det kan man altså sagtens. Digtene er naturligvis skrevet senere, men de er opbygget som en række punktnedslag i tiden op til selvmordsforsøget, som nu tolkes i lyset af den brutale kulmination på broderens mangeårige psykiske problemer. Den form med konstante spring i tid og sted kan godt blive lidt irriterende, men grundlæggende formidles smerten og frygten meget smukt. Se bare her om selve forsøget med barberblade ude i skoven:

 

”… er det mindre end ti timer siden,
at Andreas begyndte at råbe, så
pigerne begyndte at sjippe, så
toget kom susende så tæt på,

 

at passagererne næsten kunne skimte
den lange og sølle,
hvide og røde
krop…” (44)

 

Så tæt på andre mennesker, elsket af mor og søster, med gode venner – og alligevel uhjælpeligt ensomt spærret inde med sine indre dæmoner. Den bog er værd at læse.

 

Opdatering. Hvis nogen har lyst til at høre passager fra bogen læst op og en iøvrigt meget interessant samle med Christel Wiinblad, så kan hendes optræden i den 11. time anbefales: http://www.youtube.com/watch?v=npvAx6TkfmQ 

 

Skriv et svar

