Liv og familie · Om det at læse

En anden måde at læse på

images2

 

For et par måneder siden så jeg i Politiken en artikel om dailylit.com, der leverer gratis litteratur direkte til ens mailboks. Ikke nok med det, bøgerne er også hakket op i mundfulde af tre-fem minutters læsning, så de lige kan snuppes mens der mailboksen alligevel står over for den daglige oprydning. Desuden er der mulighed for at vælge, hvor tit man ønsker at modtage afsnit, og hvornår på dagen det skal komme. Endelig er der en snydeknap, hvor nye afsnit straks kan bestilles, hvis man ikke kan holde ventetiden ud.

 

Det skulle naturligvis prøves! Jeg læser meget, og tanken om på denne måde at genoplive den klassiske føljetonroman var spændende. Udvalget af gratis bøger omfatter især ældre, engelsksproget litteratur, og jeg startede med ”Dr. Jekyll and Mr. Hyde” af Robert Louis Stevenson. Læsemåden lagde mest op til en handlingsmættet roman, og samtidigt bestod den kun af 34 afsnit. At følge Krig og Fred med mere end 600 afsnit virkede trods alt for uoverskueligt.

 

Forsøget gik ret godt. Jeg bestilte kun ekstra afsnit et par gange, og det var rart at få læst bogen. Den var også spændende, selvom det selvfølgelig tager noget af fornøjelsen, når man kender dens store clou – Jekyll og Hyde er én person! – på forhånd. Og strengt taget bliver det også lidt sjovere at rydde op i mailboksen, når der gemmer sig lidt god historie, mellem alle mailinglistebeskederne. Jeg har allerede bestilt The Time Machine, så jeg må vist hellere lige tjekke, om jeg har fået post…

Skriv et svar

