Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder · Historie · Kunst og kultur

300 – om vold, krig og politik

Længe før tegneserier blev til Graphic Novels og satsede på et modent publikum hørte Frank Miller til stjernerne blandt superheltetegnerne. Han omskabte i flere omgange Dæmonen og gav Batman en ny og mørkere side i Dark Knight serien, hvor Bruce Wayne som pensionist genoptog kampen mod forbrydelser i et samfund i opløsning.

 

Præcis den samme tone genfindes i ’300’ om spartanernes heroiske men forgæves kamp mod perserne ved Thermopylæ 480 f.kr. Som altid er fortællingen centreret om et overmenneske uden superkræfter, denne gang kong Leonidas af Sparta, som med strategisk overblik, jerndisciplin og vold i rå mængder vinder – selv i døden. Når man har fulgt Miller gennem længere tid er lighederne mellem hans værker og hans karakterer slående. Der er den hårdtpumpede helt, de øvrige mænd, som enten er onde eller feje, og de uskyldige ofre: børn og kvinder. Der er volden som det eneste effektive middel mod forbryderne, og der er det gennemkorrumperede samfund, hvor de fleste har opgivet at gøre noget og kun tænker på sig selv. Ja, først og sidst er der volden. Knækkede, ødelagte kroppe, glæden ved at udpensle lidelse, glæden ved at udøve den. En glæde som binder helte og skurke sammen, og hvor kun heltenes formål legitimerer deres gerninger.

 

Miller er ikke amoralsk, slet ikke, men hans tro på samfundet er lille. Hans helte nærer fuldendt foragt for demokratiet, som kun er skalkeskjul for grådighed og forhindrer dem i at gøre det nødvendige. Som Leonidas bemærker, da en af hans unge krigere lover at følge ham i døden: ”Jeg spurgte ikke. Lad athenerne om demokrati, knægt.” Og alligevel hævder de altid at forsvare friheden, denne gang mod Xerxes’ asiatiske horder. Men hvad er ideen i at fastholde sin frihed, hvis man er nødt til at underkaste sig total disciplin, undertrykke al medmenneskelighed og udstøde alle svage individer for at nå til det mål?

 

Da jeg havde læst bogen, måtte jeg tjekke efter. Men den var fra 1998-99, dvs. inden 11. september og krigen mod terror. I det lys fremstår ’300’ profetisk, for kampen mod den islamiske fundamentalisme har endnu engang stillet de vestlige samfund over for dilemmaet om, hvor meget frihed, der skal ofres for at bevare friheden. Hvor meget skal demokratiet beskæres, for at forsvare det? Selvfølgelig kan vi ikke lade stå til, men hvad er det hele værd, hvis vi bliver til spartanere undervejs? Personligt har jeg i bogen mest sympati for de øvrige græske bystaters borgersoldater, der ikke gør krigen til deres eneste mål, og som vender hjem til deres familie, da de kan se, at slaget kun kan ende med deres død. Måske må nogle være spartanere, for at vi andre kan leve det glade liv som athenere med demokrati, borgerrettigheder og plads til de svage, men jeg kan i hvert fald ikke acceptere, at det skulle være målet med tilværelsen.

 

Historisk set er dyrkelsen af det athenske demokrati af nyere dato. Beundringen for Athens kunst, litteratur og filosofi er gammel, men politisk har Sparta i højere grad været et forbillede med sin dyrkelse af mod, disciplin og selvopofrelse. På den anden side er det næppe tilfældigt, at spartanerne ikke har efterladt sig andre spor i historien end deres militære bedrifter, for et totalitært samfund indrettet alene på krig fører ikke meget kulturel kreativitet med sig.

 

Selvom jeg bliver stadig mere skeptisk over for Frank Millers budskaber, så er ’300’ afgjort værd at læse og ikke mindst se, for den danske udgave fra G. Floy Studio yder tegningerne fuld retfærdighed.  Historien er og bliver fundamentalt gribende, og få skaber så smukke skræmmende billeder som ham. Han er den lemlæstede krops mester.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s